Gratis verzending
70.000+ klanten gingen je voor
Gemiddelde beoordeling van 4.8 ★

Wat vinden wij van het recycle-initiatief van grote koffiemerken?

Waarom de grote koffiemerken de transitie naar verduurzaming vertragen

In december kondigden grote koffiemerken zoals Nespresso, Douwe Egberts en Ahold Delhaize aan om samen te werken aan de recycling van aluminium en plastic koffiecups via afvalscheiding. Wat aanvankelijk een positieve stap lijkt, blijkt een misleidende lobby om de echte overgang naar fossielvrije oplossingen te vertragen. NPO 1 journalist ging op onderzoek uit.

EU-besluit

De Europese Commissie (EC) heeft vorig jaar aangekondigd dat tegen 2025 al het verpakkingsmateriaal biologisch afbreekbaar moet zijn. Dit nobele streven heeft in de koffiebranche geleid tot een tussenoplossing: recyclen in plaats van composteren.

In plaats van de tijd- en kostenintensieve oplossing van composteerbare capsules te omarmen, heeft de koffiebranche gekozen voor recycling. Sinds de aankondiging van de EC wordt er in Brussel intensief gelobbyd om de verplichting voor composteerbare koffiecapsules af te zwakken, zoals blijkt uit de vele amendementen – 204 pagina’s aan ‘compromise amendments‘.

De recente aankondiging van nieuwe recycle-opties is een strategie om de Europese Commissie te overtuigen het besluit over afbreekbaar materiaal te versoepelen. Ondertussen worden elk jaar 1,4 miljard cups verbrand bij afvalverwerking. Ondanks de rooskleurige woorden over de nieuwe recyclemogelijkheden, lijkt het erop dat de grote koffiemerken vooral bezig zijn om extra kosten te vermijden en de overgang naar een fossielvrije toekomst te vertragen.

100% composteerbare koffiecups de meest duurzame oplossing

De overgang naar een fossielvrije toekomst binnen de koffiecups-industrie is mogelijk en binnen handbereik. Recent onderzoek van de Universiteit Wageningen (WUR) in november 2023 toont aan dat composteerbare koffiecups, zoals die van ons, de meest duurzame oplossing zijn. Lees hier alles over de uitkomsten van het onderzoek van de WUR.

Pijnlijke parallel met andere industriële lobby’s

Eerder onderzoek van de WUR in 2020 toonde al aan dat composteerbare capsules de weg voorwaarts zijn naar een duurzame oplossing. Grote investeringen en het behoud van marktposities weerhouden grote bedrijven er echter van om drastische, maar noodzakelijke stappen te nemen. Dit vertoont een pijnlijke parallel met de oliereuzen en tabaksindustrie: volop lobby om vooruitgang te vertragen en marktaandeel te behouden.

Niet misleiden, maar strijden

De Koffiejongens zijn op een missie om de koffieketen (en bijbehorende verpakkingen) écht te verduurzamen. Het onderzoek van de WUR bevestigt dat onze capsules het meest circulaire en duurzame alternatief zijn. We juichen elke stap in de goede richting toe, ook als dat onze concurrentiepositie onder druk zet. Vooruitgang bij anderen motiveert ons om nog meer slimme oplossingen te vinden die het product op nog meer lagen in de keten kunnen verduurzamen.

Maar stappen die de consument misleiden door hen te laten denken dat ze de beste keuze maken, terwijl het eigenlijk gaat om voldoen aan wetgeving en economische positie behouden, vallen voor ons onder greenwashing. We voelen ons daarom genoodzaakt om ons uit te spreken. Vorig jaar hebben we Nespresso gefeliciteerd met hun voornemen om composteerbare capsules te introduceren. Een mooie stap, maar we vragen ons nu af of dit slechts een schijnvertoning was. Het is tijd voor een kritische blik op de koffie-lobby.

Bij De Koffiejongens zijn we trots dat we de beweging naar composteerbare koffiecapsules hebben ingezet en dat veel consumenten kiezen voor een duurzamer alternatief. We hopen dat deze beweging doorzet en dat ook de grote merken ons voorbeeld volgen. De toekomst zal composteerbaar zijn, daar zijn wij van overtuigd. Maar het recente recycle-initiatief van de koffiereuzen vertraagt deze transitie opnieuw, juist nu tijd zo kostbaar is. Daarom zeggen we het nog maar eens: het is tijd om te kappen met die cupzooi!